מפופוליזם לערך מוסף: איך תשפיע מהפכת הלייקים על התעשייה
כבר בטח שמעתם על כך שאינסטגרם יצאה במהלך נסיוני, לפיו היא צפויה להוריד את האפשרות לראות לייקים של אחרים. אינסטגרם הכריזה על המאורע המשמח הזה לפני כחודש בועידת ה-F8 המשותפת עם פייסבוק.
טכנית מה שיקרה הוא שאתם תוכלו להמשיך לראות כמה לייקים יש לכם לכל תמונה, אבל העוקבים שלכם לא ידע את הנתון הזה. העוקבים והלייקים שלכם לא ילכו לשום מקום – רק יתחבאו טוב יותר.
הידיעה הזאת הפכה את עולמם של תעשייה שלמה – תעשיית מובילי הדעה. ואם נשים את הפופוליזם בצד לרגע, היא אולי תצליח לשנות חלק מהנרטיב הלא ראוי שחל בשנים האחרונות. לפיו, מי שאין לו מספיק לייקים – שווה פחות. ממליכים מלכים חדשים לפי כמות ה-K שלהם.
(כבר כתבתי בעבר על כמה שאני נגד התעשייה הזאת ומאמינה בתוכן בעל ערך מוסף לקהל היעד, כמו גם ביוזמה קטנה והתנדבותית שאני מנסה להוביל, הניסיון לעשות קצת טוב מחלקת האלוהים הקטנה שלי כחלק פעיל בתחום המדיה החברתית. סקרנים?)
לצד ההשלכות הכלכליות, רבים בתעשייה דנים בהשפעות הפסיכולוגיות של הסתרת הלייקים באינסטגרם, על הרווחה הנפשית של המשתמשים שלה. הלייקים והעוקבים הם האינדיקטור החזק ביותר לאיכות התוכן בקרב משתמשים. ביטול הלייקים טומן בתוכו את התקווה שהמהלך יעצים את מצבם הבריאותי של משתמשים מוחלשים (בעלי מספר עוקבים נמוך יחסית) וישאיר להם יותר מרחב חופשי יותר לביטוי עצמי, מבלי לפחד מכמות לייקים מביכה aka הקיץ של אביה.
הייתי רוצה להאמין שלפחות לתקופה, אינסטגרם תחזור להיות פלטפורמה פשוטה לחלוק זכרונות עם המשפחה והחברים, ולא מרחב תחרותי כמו שהיא היום. אבל לפי היכרותי עם השוק, עסקים ומובילי דעה ימצאו מהר מאוד את הדרך להחזיר את אינסטגרם למה שהייתה.
אולי כדאי להכיר את הנתונים הנוספים לפיהם נמדוד הצלחה:
- חשיפה
- שמירות לארכיון
- כניסות לאתר
- כניסות לפרופיל
- תגובות לפוסט
- המרות
- שליחת הודעה פרטית
- שיחה טלפונית
אגב, רבים וחזקים בתעשייה מנצלים את ההזדמנות כדי למכור עוקבים. כן כן, הדבר הזה שדיברנו עליו אי שם ב-2010. הם טוענים שבעידן בו אי אפשר לראות לייקים והכל תלוי בעוקבים – אין דבר שכסף לא יכול לקנות.
גם את ההשראה לפוסט הזה – קיבלתי כשהגיעה אליי פרסומת מחברת לייקים רנדומלית. לפחות נרשמה הצלחה בתחום העלאת המודעות בנושא.
הסתרת הלייקים באינסטגרם היא נקודת מפנה משמעותית עבור הפלטפורמה והיא נבחנת במספר מצומצם של אזורים, החל מקנדה. השינוי כה מהותי, עד שאיש אינו יכול לחזות מה יקרה לאחר שהוא ייצא בפועל. עד אז אינסטגרמרים יכולים רק לצפות ולחכות, תוך שהם מתכננים אסטרטגיות אחרות להשגת הפופולריות מחדש.