Blog Post

והרי החדשות: פייסבוק משיקה את Facebook News

פיצ'ר חדש בדרכו לארץ וכל החדשות איתו

אחת התיאוריות הזכורות לי ביותר מלימודיי לתואר בתקשורת היא תיאוריה בשם "ספירלת השתיקה". לפיה, אמצעי התקשורת יכולים להשפיע משמעותית על דעת הקהל החברתית, בכך שהם יוצרים אשליה של דעה רווחת, אשר נתפסת בעיני הציבור כ"הדעה המקובלת" וכ"דעת הרוב".  מהלך זה גורם לאדם הבודד לחוש שדעתו היא בעמדת מיעוט, ולהצניע אותה. כך נגרם, על-פי התאוריה, "אפקט דומינו" המביא בסופו של דבר לשינוי במציאות עצמה.


את התאוריה הגתה החוקרת הגרמנייה אליזבט נואלה-נוימן. והיא משתייכת ל"אסכולת הבניית המציאות".


רוב האנשים חרדים ממצב של בדידות רעיונית ותחושה שהם בדעת מיעוט. האדם ישאף להיות חלק מהרוב ולקבל חיזוק לדעותיו ולכן ימנע מהבעת דעתו בסביבה עוינת מבחינה רעיונית. על גבי תחושות אלה, מפעיל האדם 'חוש סטטיסטי-למחצה', ובכך 'סוקר' באופן לא מודע את דעת הקהל והלך הרוח בחברה בה הוא נמצא. על פי 'ממצאיו' ותפיסתו את דעת הרוב, יבחר האדם האם להביע את דעתו בקול, או לשמור אותה לעצמו.


נואלה-נוימן מתקדמת צעד אחד קדימה, ובעקבות מחקריו של סולומון אש טוענת שבכוחה של ספירלת השתיקה ליצור מצב בו אנשים לא רק שאינם מביעים את דעתם, אלא משתכנעים בדעה ההפוכה ומאמצים את דרכיה. השפעה זו נקראת גם 'אפקט העגלה המנצחת' - מצב שבו מידע מופץ לגבי דעת הרוב, מניע חלק מהאנשים לשנות את דעתם בהתאם לעמדת הרוב. אקלים הדעה הנתפס באמצעות אמצעי תקשורת ההמונים מעוות לעיתים את התפלגות הדעות האמיתיות ועיוות זה מוביל לתהליך ספירלי של השתקה, אלה התופסים עצמם כמשתייכים למיעוט, ובדרך זו, בסופו של דבר, לניצחון בדעת הקהל האמיתית של הדעה המיוצגת בתקשורת כרווחת.


עד כה עם ויקיפדיה.


ועכשיו איך זה קשור להשקה החדשה של פייסבוק - Facebook News?



פייסבוק השיקה הלילה פיצ'ר חדש בשם Facebook News. בטאב החדשות החדש של פייסבוק נוכל לראות מה הן הכותרות המובילות של היום יחד עם עדכון של חדשות ממקורות המאושרים על ידי פייסבוק, והכול מותאם אישית לתחומי העניין של כל אחד מאיתנו.


מעבר לדעותיהם של חברינו בפיד ולמה שחם עכשיו, צוות חדשות פייסבוק יספק פרשנות חדשותית וישתף תכנים ממקורות החדשות הגדולים והמהימנים מסביב לעולם. דוגמה עדכנית תהיה אוסף החדשות של פייסבוק בנושא COVID-19, המוצג כגולת הכותרת העליונה בתמונה פה למעלה.

 

הביקורת על הרשתות החברתיות כמעצבות דעת קהל קיימת כבר זמן מה, בתגובה לזה הם חוסמים נשיאים לשעבר, מוחקים חשבונות של מפרסמים ולא מאשרים קידום ממומן של תכנים בעייתיים. על מה הוא תוכן בעייתי ומה לא, ניתן להתווכח. בצעד זה, צוקרברג ואנשיו רוצים לקחת אחריות ולהעיף מהעולם את המונח Fake news.


מצד שני, כפי שמתואר בתיאוריית ספירלת השתיקה, המידע הסובב אותנו הוא המידע הכי משמעותי עבורנו וגם זה שישפיע על החלטותינו. לצד זה, הפיד שלנו מושפע ישירות ממה שאנחנו חושבים ועושים וכך גם האלגוריתם שיחליט אילו חדשות רלוונטיות לנו. כאשר אנחנו "מעצבים" לעצמנו את הפיד, לעולם לא נצליח לראות את האחר. מה השני חושב, על מה מדברים האנשים בצד הנגדי, מה פספסנו.  לכן, אני תמיד ממליצה להסתמך על יותר ממקור אחד לפני שמאמינים (ואם כבר מקור אותנטי, טוויטר היא זו שמספקת לי את זה בכל הנוגע לחדשות ואקטואליה).


הפיצ'ר החדש מציב את העיתונות המקורית בפני קהלים חדשים ומספק למו"לים יותר הזדמנויות פרסום ומנויים לבניית עסקים ברי קיימא לעתיד.


מעבר לכך, היא גם מאפשרת לכל עמוד פייסבוק או אתר חדשות להירשם כמקור מוסמך ומאושר, כך שאולי בעתיד הם ישתפו תכנים מתוכו בפיד.


אם ניקח את זה אלינו, תחשבו על עמוד פייסבוק או אתר המעלה תכני מידע מהימנים, שירשם כאתר בעלת סמכות ויקבל חשיפות נוספות רק מכך שירשם ויאושר על ידם.

כולנו יודעים שכשפייסבוק משיקה מוצר חדש, היא דוחפת אותו בכל הכח, המשמעות של זה היא חשיפה אורגנית אדירה לכל תוכן שיעלה שם.


האותיות הקטנות: הממשק הושק כרגע רק באנגליה ובחלקים מארה"ב, בהמשך יגיע גם לארץ.


By yael scliar 12 Jun, 2023
כל מה שרכזי קריירה ואנשים שעוסקים בתחום הגיוס, משאבי אנוש, השמה ועוד - צריכים וצריכות לדעת כדי לבלוט בלינקדין
By yael scliar 14 Nov, 2022
מביאה לכאן חלק מוובינר במסגרת פרוייקט הלמידה ב- Linkers Open Academy שערכתי בשיתוף עם קבוצת Linkers - קהילת הלינקדאין של ישראל, על איך להפוך את הפרופיל שלנו בלינקדין לכזה שמייצג אותנו כראוי וממיר לנו את הלקוחות הרצויים או לחילופין, מביא לנו את ההזדמנויות והמשרות הנכונות לנו.
By yael scliar 27 Apr, 2022
אם התוכן שלכם מרגיש לכם עייף, או לא ברור לכם איך להעביר סיפור טוב בפלטפורמה, לינקדין שיתפה אותנו באינפוגרפיקה מהממת של שיטת הסנדוויץ' לכתיבת פוסט נכון.
By yael scliar 19 Apr, 2022
האזינו לפודקסט בשיתוף קמפוס IL
By yael scliar 01 Nov, 2021
לא רק אנשי ונשות היי-טק, בטח לא רק משאבי אנוש, לינקדין משיקה את שוק השירותים החדש שלה.
By yael scliar 14 Oct, 2021
איך נכין את תשתית השיווק שלנו לעונת הסיילים הקרובה?
By yael scliar 17 Feb, 2021
טרנד האודיו החברתי מגיע גם אלינו
By yael scliar 07 Jan, 2021
מתי לאחרונה עדכנתם את סל הכישורים שלכם בלינקדין?
By yael scliar 23 Dec, 2020
בשבוע האחרון כולם מדברים על עדכון הפרטיות החדש של אפל, כמה הוא הולך לפגום בפעילותם של מפרסמים ואיך נערכים נכון למציאות החדשה 🔓 אתחיל מלהסביר במה בדיוק מדובר - מדיניות הפרטיות החדשה של אפל בגרסא החדשה, iOS 14, אומרת בעצם שתיחסם גישה רבה לקהלים שנצבעו ע"י פיקסל ושאר סוגי קודי המעקב השונים בהם היא משתמשת. מה שיקרה הוא שהעדכון יוריד את כמות היוזרים שפייסבוק תוכל לנטר למינימום. לנו, כמפרסמים, יקטנו משמעותית קהלי הרימרקטינג ומפרסמים אשר מודל ההכנסות שלהם מבוסס פרסומות. החדשות הטובות הן שהפגיעה המשמעותית ביותר תהיה באפשרויות הטירגוט לפרסום ב-Audience network, אך גם יכולת איסוף הנתונים באמצעות הפיקסל תיפגע. ההודעה האפלולית של פייסבוק לא הייתה ברורה מאוד, אך הם כותבים כי חשבונות פרסום יוגבלו למדידה של עד 8 אירועים (Events) לדומיין.
By yael scliar 18 Nov, 2020
זיהוי נקודות המכאוב של הלקוחות הוא השלב הראשון בבניית מסע לקוח חלק באתר שלנו. בהבנה של המקומות בהם הלקוח בוחר לנטוש את האתר, אפשר להבין באיזה שלב הוא במשפך השיווקי, ולתקן בהתאם.

קבלו את הפוסט הבא למייל

Share by: